Followers

Sunday, November 30, 2008

PAS, DADAH & REMPIT

Apa yang berlaku dihari ini depan mata

KERAJAAN Pas Kelantan hari ini tidak seharusnya berbangga dengan mojoriti mewah DUN dalam pilihanraya tempohari, yang mana Pas mendapat 38 kerusi daripada 45 kerusi dipertandingkan. Mursyidul Am Pas selaku MB juga "tidak dapat tidur lena" atas apa hidangan sosial muda mudi yang berlaku di negeri Serambi Mekah hari ini. Nik Aziz lebih fermous dengan panggilan Tok Guru, sekarang sudah berumur 78 tahun dan sudah lebih 18 tahun menjadi MB Negeri Kelantan. Rakyat Negeri Kelantan yang menyokong Pas merasa suatu kehebatan bila Parti Pas dapat mempertahankan kuasa. Apa tidaknya Tok Gurulah satu-satunya MB berstatus ulamak di Malaysia ini. Keghairahan ini terkedu dan lenyap bila menyentuh soal anak-anak muda di Kelantan hari ini, yang kebanyakannya anak-anak penyokong setia Pas ( Sebab rakyat Kelantan mojoriti sokong Pas) . Gejala-gejala sosial tidak dapat dikawal lagi, di merata pelusuk daerah samada di kampung-kampung, di pekan-pekan atau di bandar-bandar. Harakah akhbar milik Parti Pas tidak pernah menyiarkan berita-berita seperti ini kerana bimbang terkena batang hidungnya sendiri, lebih-lebih lagi di kawasan PR yang memerintah. Harakah lebih menyalak kepada kononnya DAP sudah Islam dan pemimpin DAP sudah layak digelar "Ulamak" dan" Wali Sogo" kerana sudah pandai baca Bismillah atau menyebut kerajaan Umar Ab Aziz. Bagi mereka gejala-gejala itu di bawah tanggungjawab Kerajaan Pusat (BN), dan Kerajaan BN lah yang menyebabkan gejala ini berleluasa. Penyokong-penyokong pas dilarang tengok tv kerana haram, baca akhbar-akhbar milik kerajaan juga tidak dibenar dan dilarang sama sekali.

Tiba-tiba dihari ini sedar atau tidak sedar sikap golongan muda mudi diKelantan lebih teruk daripada negeri-negeri lain di Malaysia. Ibu Bapa sanggup bagi duit kepada anak-anak mereka yang menagih dadah walau pun kebanyakan dari mereka terdiri dari golongan miskin dan sekadar kerja kampung sahaja. Bila anak bangun saja dari tidur jam 10 pagi, maka dah tersedia hidangan nasi untuk anak-anak. Selepas mandi masa nak keluar dari rumah, bagi pulak duit sebagai belanja untuk membeli makanan tambahan hari tersebut, takut lapar. Selepas dapat duit maka anak-anak itu berjalanlah ke pot-pot, di samping cuba berusaha untuk mendapatkan duit lebih. Soalnya mengapa ibu bapa sanggup beri duit? tujuannya kerana untuk mengelakkan daripada anak-anak mencuri, demi untuk mendapatkan sesedut, sejarum dan sebiji dadah. Jika anak-anak ini bersembunyi dalam semak untuk mengelak daripada ditangkap oleh pihak berkuasa, maka ibu-ibu mereka pula sanggup hantar nasi kerana " kasih seorang ibu dan tanggungjawab seorang ibu terhadap anak yang dilahirkan..."

D isituasi begini pun Pemimpin Pas sempat lagi menyalahkan kerajaan PUSAT, berkaitan dengan benteras dadah ini. Pemimpin Pas tahu dan reti bagi ceramah mengata kesat kepada pemimpin-pemimpin BN, mengajar di masjid-masjid, hadir tempat kenduri, kematian, jika ada projek sikit-sikit buat, seperti jalan jalan kampung yang diberi peruntukan oleh kerajaan pusat (Tapi sempat pulak mengaku jalan yang Nik Aziz buat) ini sudah layak digelar sebagai pemimpin oleh penyokong Pas. Kepada bebapak Pas pula pepagi buta selepas sembahyang subuh pekena tea susu dan hisap rokok dunhill/daun (Duduk berjam-jam ) dikedai kopi, sambil sembang mengutuk orang-orang Umno atau pemimpin BN sebelum pergi buat kerja. Ini lah senario kebanyakan rakyat di Kelantan, lebih2 lagi golongan tua-tua di pendalaman. Bagi si Ibu pula bila anak menjelang ke tingkatan satu, mulai sibuk mencongak untuk hantar anak-anak ke sekolah Menengah agama kerana terpengaruh dengan ceramah-ceramah pemimpin pas yang selalu mereka dengar. Walau pun sememangnya anak itu tidak layak sangat-sangat. Tetapi dek kerana kebodohan ibubapa maka anak-anak itu dihantar juga kesekolah agama. Apabila anak-anak tidak minat dengan pelajaran (sekolah agama) macamana dia nak belajar. Seperti yang kita tahu jika anak-anak tidak ada komitmen ia akan mencari perkara lain untuk memenuhi masa lapangnya. Seperti pergi ke cyber-cyber cafe ( bukan untuk douwlond yasin atau hadis ) untuk main game, bermulalah belajar hisap rokok, lepas tu coke dengan panadol dan ubat batuk, pil kuda. Mentaliti Ibubapa yang punyai anak ketagih dadah pula, biasanya suka bermusuhan sesama sendiri, dengan tetangga-tetangga atau jiran, orang-orang kampong dan sebagainya. Kerana mereka terlalu marah jika ada orang memberitahu perihal anak-anak mereka. Hubungan semakin renggam diantara masyarakat lama kelamaan boleh terjadi perpecahan sesama Islam dan sebangsa. Sebab itu lah penulis beranggapan walau pun Pas dapat memerintah Negeri Kelantan lebih 18 tahun, tetapi Pas tetap gagal dalam kontek Islam sebenar-benarnya.

Gejala-gejala rempit jugak tidak kurangnya, jalan-jalan raya dijadikan tempat perjudian litar lumba. Siapa yang juara akan mendapat habuan atau hadiah samaada berupa wang ringgit, barangan (Termasuk lah dadah) dan sex mengikut pesetujuan antara tekong-tekong kedua-dua pihak. Tekong-tekong ini biasanya dikalangan kumpulan kedua belah pehak atau dari sponser-sponser yang dicari seperti taukeh-taukeh cina dan sebagainya. Perlumbaan ini dilakukankan lewat malam antara pukul 12 sampai subuh. Paling ketara dimalam-malam minggu seperti malam-malam jumaat, malam cuti umum. Biasanya kebanyakan dari mereka berumur di antara 15 hingga 20 tahun yang terdiri keseluruhan dari kalangan anak-anak muda Melayu. Kehebatannya terserlah kerana diikuti juga dengan golongan gadis-gadis bawah umur. Penyertaan biasanya meliputi seluruh Negeri Kelantan. Golongan ini lebih dikenali dengan nama Mat Rempit. Pas memerintah Kelantan sudah melebihi 18 tahun, bermakna anak-anak muda ini kebanyakannya dilahirkan semasa pemerintahan Pas. Mengikut rekod dan analisis daripada pehak berkuasa anak-anak muda ini tiada hiburan, yang menyebabkan dia memilih jalan merempit untuk memenuhi masa lapangnya. Tekanan kemiskinan, faktor-faktor politik sempit, faktor kekeluargaan kucar kacir, lebih menggalakkan gejala ini berlaku. Kebanyakkan Mat Rempit mendapat pendapatan mereka seharian dengan cara ini, bagi membiayai kehidupan mereka. Dikalangan mereka juga ramai terlibat dengan najis dadah, pil-pil kuda, ubat batuk dan sebagainya.


Mereka semua adalah sebangsa dan seagama, dimana silap mereka?. Inilah satu-satunya kesan politik sempit orang-orang Melayu. Semua pemimpin dipersoalkan diakhirat kelak.

No comments:

Thought Of The Day

"Friendship improves happiness, and abates misery, by doubling our joys and dividing our grief...You wil always rise in life to the level of responsibility that you are willing to accept"

Selalu ada yang baru...


FOREX MARKET

FOREX MARKET

FOREX INVESTMENT

Forex exchange online.

Konsep Pelaburan Mesrawang/ jaminan modal.
Trader : Pakmie/Aris Danial
Email : Arisfx@yahoo.com
Berurusan contact +019 9947815
Sms +016 9217815


Rangkaian Traders
Malaysia ( Sabah, Serawak )
Indonesia
Brunei
Thailand
Singapore
Australia
Belanda

PERJUANGAN YANG BELUM SELESAI - DAN TAK AKAN SELESAI!

'Kenapa PaKMie memilih untuk membela MELAYU? PaKMie yakin, Allah melindungi agamanya dan agama bebas untuk semua bangsa. MELAYU hanya mempunyai TANAH MELAYU (MALAYSIA) sebagai tanah air meraka. Kenapa kita perlu memberi hak-hak kita kepada orang asing? Perlembagaan Malaysia sudah cukup adil bagi kesemua rakyat di Malaysia, tak kira Melayu, Cina ataupun India kesemuanya akan dibela dan diberikan pengadilan yang saksama. Pertualang Bangsa dan bayangan Dajjal patut hapuskan dan makhluk laknat ini harus ditentang sehingga dibuang negara dan dilenyapkan dimuka bumi Allah ini!...'

BERJUANGLAH! agar disaat kau menghembus nafas yang terakhir kau tersenyum dan orang lain menangis..

BERJUANGLAH! agar disaat kau menghembus nafas yang terakhir kau tersenyum dan orang lain menangis..