Followers

Saturday, June 27, 2009

JIKA NIK AZIZ BERDEBAT DENGAN AYAH PIN MACAMANA?


NIK AZIZ KIAN TERDESAK DAN MELAMPAU

Siapa yang sebenarnya yang membuatkan politik kaum melayu dan Islam di negara ini menjadi kalut? DS Najib atau Nik Aziz? nampaknya sudah buang tabiat orang tua ini. Sikap yang keterlalulan tambahan sejak akhir-akhir ini telah menyebabkan kebanyakan NGO-NGO dan kaum melayu di negara ini telah mulai merasa juak kepada beliau. Iklas kah NIk Aziz mengajak DS Najib berdebat itu sedangkan isu perpaduan(Muzakarah dan muqabalah) yang sebelumnya ditolak? Nik aziz sengaja mencipta isu untuk mengelirukan rakyat khasnya pengundi-pengundi di Manik Urai supaya menolak parti dibawah kepimpinan DS Najib itu (Umno) pada pilihan raya 14 July nanti. Nik Aziz sudah melampau dan sengaja bermain dengan kata-kata untuk kepentingan politik dalam konteks ini. Kejap muzakarah kejap muqabalah dan sekarang mujadalah(Debat) pula. Mujadalah ini buka satu cara untuk mendapatkan jalan penyelesaian yang sebenar disisi Islam.


Nik Aziz Nik Mat menjemput Datuk Seri Najib Razak mengadakan debat terbuka kononnya bagi menyelesaikan kekalutan politik yang berlaku sejak sekian lama antara Umno-PAS. Cadangan Pakmie baik sahaja Nik Aziz mengajak Ayah Pin berdebat daripada mempelawa DS Najib. Lagi pun Nik Aziz sendiri sudah menyamakan Umno dengan ajaran Ayah Pin dan komunis.

Antara sebab-sebabnya

1. DS Najib tidak mahir cara bahasa dan pertuturan Nik Aziz yang lebih kepada nilai bahasa tidak mengikut piawaian dewan bahasa dan pustaka. Ini boleh menjejaskan forum.

2. Nik Aziz apabila terdesak suka menggeluarkan Fatwanya sendiri dan suka berselindung disebalik ketaqwaannya. Contohnya "Allah juga mencarut" dan sebagainya. Sedangkan DS Najib tidak pernah mempergunakan agama dalam mencari pengaruh politiknya.

3. Umat Islam di negara ini telah berpecah gara-gara pendekatan Islam yang diambil oleh Pas selama ini, sebaliknya Umno berjuang untuk mendapatkan kuasa bagi tujuan memperkuatkan Islam di negara ini.

4. Perdebatan di jangka lebih berfaedah jika Nik Aziz bersetuju mengajak Ayah Pin berdebat kerana umat Islam di negara ini mahu melihat ajaran Ayah Pin dan fatwa-fatwa Nik Aziz ada persamaan atau tidak.

Nik Aziz dilaporkan berkata hasrat mengadakan perdebatan dengan DS Najib itu dibuat susulan tindakan Pemuda Umno negeri membuat aduan polis kelmarin berhubung kenyataannya dalam satu ceramah politik 21 Jun lalu, yang didakwa berbaur hasutan dan boleh mencetuskan ketegangan. Katanya dengan menggunakan media sebagai saluran tidak menyelesaikan masalah sebaliknya mesti dibincang secara berdepan.
\
Nik Aziz juga menyamakan Umno dengan ajaran sesat Ayah Pin dan komunis. Bagi Pakmie amat sesuailah jika Nik Aziz berdebat dengan Ayah Pin berbanding DS Najib. Perdebatan dengan Ayah Pin sudah tentu boleh memberi impak yang besar kepada umat islam di negara ini. Ia juga merupakan satu langkah permulaan yang baik bagi menghabiskan sisa-sisa hidupnya sendiri. Harapan kita sebagai kenang kenangan yang boleh dijadikan bahan sejarah tanah air dalam pembelajaran sekolah anak-anak kita dimasa hadapan. Dua ajaran dan fahaman yang telah banyak memecahbelahkan umat Islam di negara ini. Adakah sahabat-sahabat semua setuju?

P/S : Pakmie sudah faham sangat-sangat feel Nik Aziz apabila sahaja setiap kali menjelang pilihan raya di Kelantan(Manik Urai). Nik Aiz cuba mengalihkan fikiran rakyat supaya kembali menentang kerajaan(Umno)- cara inilah jugalah Nik Aziz dapat mempertahankan lebih 20th pemerintahan Pas di Kelantan. Ketika inilah kita dapat menilai feel Nik Aziz yang sebenar-benarnya. Perangainya yang seakan persamaan dengan Anwar Ibrahim ini,menyebabkan beliau berdua disebut-sebut oleh kebanyakan kaum melayu dan umat Islam di negara ini sebagai pengkianat kepada bangsa, agama dan negaranya sendiri.

Ulasan...
Blogger shonzu said...

Betul la PakMie, patutnya N.Ajis ni layak berdebat dengan AyahPin je. Dua-dua pun sama nyanyuk, dua-dua pun keluar fatwa sendiri, seorang rasa dirinya Tuhan, seorang lagi rasa dirinya dah taraf nabi.

Lagipun kalau nak diadakan debat antara N.Ajis dengan PM pun tak ada faedahnya. Lepas debat, pecacai2 PAS mula la buat kerja2 propagandanya. Seperti sebelum ini, kalau kalah pertarungan pun boleh kelentong yang pemimpin mereka lagi hebat. Contohnya, KJ dengan Husam...

Bagai nak rak kononnya Husam lagi hebat dalam debat tu, tapi tengok hampeh je..... Jadi, rasanya PM tak perlu la sahut perlawaan N.Ajis tu, mengabihkan boreh je....

June 28, 2009 12:06 AM

Blogger Dee said...

Salam PakMie. .

Pada pandangan saya kalau ingin menyelesaikan kekelutan diantara Umno dan Pas seperti Nik Aziz maksudkan,, berdebat bkn lah jln yg terbaik.Ini kerana dgn berdebat sudah tentu kedua belah pihak(Nik Aziz Dan Ds Najib) akan menegakkan idea masing2 walaupun terpaksa bertegang urat.Mereka akan berhujah dgn mengutarakan pendapat masing2 dan sudah tentu pendapat diantara kedua mereka adalah berbeza dan sukar mencari titik pertemuan dlm penghujaan kedua belah pihak. Ini hanya menimbulkan keceleruhan dan bkn menyelesaikan masalah berbangkiit seperti yg diharapkan,,malah ianya akan merenggangkan lagi hubungan bkn merapatkan hubungan diantara mereka.

Jalan yg paling sesuai untuk menyelesaikan masalah berbangkit (Kekelutan) ialah duduk berbincang.. Nik Aziz sepatutnya menjemput Ds Najib bersemuka dan duduk berbincang dlm suasana aman.Mungkin dgn cara ini kata sepakat dpt dicapai dan merapatkan lagi hubungan.

Sayangnya ''flatform'' yg amat sesuai untuk memecah kekelutan seperti Nik Aziz maksudkan itu sudah terlepas iaitu '' kerajaan Perpaduan'' diantara Umno dan pas. .

Wasalam. .

June 28, 2009 12:09 AM

Delete



Delete


3 comments:

shonzu said...

Betul la PakMie, patutnya N.Ajis ni layak berdebat dengan AyahPin je. Dua-dua pun sama nyanyuk, dua-dua pun keluar fatwa sendiri, seorang rasa dirinya Tuhan, seorang lagi rasa dirinya dah taraf nabi.

Lagipun kalau nak diadakan debat antara N.Ajis dengan PM pun tak ada faedahnya. Lepas debat, pecacai2 PAS mula la buat kerja2 propagandanya. Seperti sebelum ini, kalau kalah pertarungan pun boleh kelentong yang pemimpin mereka lagi hebat. Contohnya, KJ dengan Husam...

Bagai nak rak kononnya Husam lagi hebat dalam debat tu, tapi tengok hampeh je..... Jadi, rasanya PM tak perlu la sahut perlawaan N.Ajis tu, mengabihkan boreh je....

Dee said...

Salam PakMie. .

Pada pandangan saya kalau ingin menyelesaikan kekelutan diantara Umno dan Pas seperti Nik Aziz maksudkan,, berdebat bkn lah jln yg terbaik.Ini kerana dgn berdebat sudah tentu kedua belah pihak(Nik Aziz Dan Ds Najib) akan menegakkan idea masing2 walaupun terpaksa bertegang urat.Mereka akan berhujah dgn mengutarakan pendapat masing2 dan sudah tentu pendapat diantara kedua mereka adalah berbeza dan sukar mencari titik pertemuan dlm penghujaan kedua belah pihak. Ini hanya menimbulkan keceleruhan dan bkn menyelesaikan masalah berbangkiit seperti yg diharapkan,,malah ianya akan merenggangkan lagi hubungan bkn merapatkan hubungan diantara mereka.

Jalan yg paling sesuai untuk menyelesaikan masalah berbangkit (Kekelutan) ialah duduk berbincang.. Nik Aziz sepatutnya menjemput Ds Najib bersemuka dan duduk berbincang dlm suasana aman.Mungkin dgn cara ini kata sepakat dpt dicapai dan merapatkan lagi hubungan.

Sayangnya ''flatform'' yg amat sesuai untuk memecah kekelutan seperti Nik Aziz maksudkan itu sudah terlepas iaitu '' kerajaan Perpaduan'' diantara Umno dan pas. .

Wasalam. .

Darulehsan said...

Apa yang dikatakan Nik Aziz adalah benar. Mereka yang terang tolak Islam, tolak perundangan Islam, membela mereka yang menentang Islam,maka sesuai sangat kita panggil sebagai sesat. Tiada beza taranya dengan Ayah Pin dan ajaran sesat yang lain. Dalam erti kata tahu bahawa perundangan Islam wajib ditegakkan, tapi dalam masa yang sama menentang segala yang berkaitan dengan Islam. Mengangggap Hudud Allah itu sebagai tidak relevan dan seangkatan dengannya.Tak cukup dengan itu, mereka yang berusaha untuk menegakkan Hudud ditentang.

Contoh Pertubuhan Liberalisasi Islam Sister In Islam (SIS) yang bertapak subur di Malaysia. Ada tindakan diambil kepada golongan ini? Isu pengkid dan yoga yang dimainkan oleh SIS jelas membuktikan mereka adalah golongan yang anti-fatwa dan sekaligus melanggar syariat Islam. Fahaman Islam Liberal yang dibawa SIS ini juga akhirnya akan sampai kepada peringkat mempertikaikan wahyu. Maka akan lahir pengikut yang meremehkan al-Qur’an, meremehkan hadith dan autoriti ulama’. Ini kerana mereka menganggap ulama’lah yang pandai-pandai “mentafsirkan” Islam, sedangkan mereka mahu supaya sesiapa sahaja dapat mentafsirkan Islam. Tak cukup dengan itu,hatta dalam seminar Jakim di mana-mana sekalipun, sekiranya berbicara mengenai golongan liberal Islam dan sesat di Malaysia juga akan memberikan contoh Sister In Islam. Tapi tindakan apa yang Kerajaan UMNO ambil kepada golongan ini? Golongan yang sah-sah sesat ini hanya dibela. Dibela Kerajaan UMNO. Apahal?

Apakah dengan dalil ini tidak cukup untuk mengatakan bahawa siapa sahaja,dan dari parti mana sekalipun, yang menolak Islam, bersekongkol menentang Islam, dan paham acuan Islam ikut kepala otak sendiri, memang sama sahaja dengan Ajaran Ayah Pin? Kedua-duanya tolak Islam, tidak mahu Islam, dan kedua-duanya Sesat.

Thought Of The Day

"Friendship improves happiness, and abates misery, by doubling our joys and dividing our grief...You wil always rise in life to the level of responsibility that you are willing to accept"

Selalu ada yang baru...


FOREX MARKET

FOREX MARKET

FOREX INVESTMENT

Forex exchange online.

Konsep Pelaburan Mesrawang/ jaminan modal.
Trader : Pakmie/Aris Danial
Email : Arisfx@yahoo.com
Berurusan contact +019 9947815
Sms +016 9217815


Rangkaian Traders
Malaysia ( Sabah, Serawak )
Indonesia
Brunei
Thailand
Singapore
Australia
Belanda

PERJUANGAN YANG BELUM SELESAI - DAN TAK AKAN SELESAI!

'Kenapa PaKMie memilih untuk membela MELAYU? PaKMie yakin, Allah melindungi agamanya dan agama bebas untuk semua bangsa. MELAYU hanya mempunyai TANAH MELAYU (MALAYSIA) sebagai tanah air meraka. Kenapa kita perlu memberi hak-hak kita kepada orang asing? Perlembagaan Malaysia sudah cukup adil bagi kesemua rakyat di Malaysia, tak kira Melayu, Cina ataupun India kesemuanya akan dibela dan diberikan pengadilan yang saksama. Pertualang Bangsa dan bayangan Dajjal patut hapuskan dan makhluk laknat ini harus ditentang sehingga dibuang negara dan dilenyapkan dimuka bumi Allah ini!...'

BERJUANGLAH! agar disaat kau menghembus nafas yang terakhir kau tersenyum dan orang lain menangis..

BERJUANGLAH! agar disaat kau menghembus nafas yang terakhir kau tersenyum dan orang lain menangis..