Followers

Monday, August 17, 2009

POLITIK KELANTAN SANA SINI


SUDAH SAMPAI MASANYA NIK AZIZ BERUNDUR

Di Kelantan banyak isu yang menyentuh soal agama dibangkitkan kebelakangan ini sekali gus menimbulkan kebimbangan di kalangan rakyat kerana dikhuatiri ia akan mencetuskan perbalahan. UMNO dan Pas mesti mempunyai pendirian yang sama dalam mempertahankan tuntutan agama, khususnya yang menyentuh soal akidah. Kedua-dua parti itu mungkin berbeza pandangan mengenai polisi atau pendekatan dalam membangunkan negara, tetapi ia bukan alasan untuk berbalah dalam soal agama.Pertelingkahan di antara ahli politik bukan sahaja menimbulkan tanggapan tidak elok, malah memburukkan kepada islam dan kaum melayu itu sendiri.

Banyak pehak mengatakan sudah sampai masanya dan sesuai untok Nik Aziz meletakkan jawatan MB. Kenyataan yang dibuat oleh Nik Aziz besabit dengan islam tidak konsisten tambahan sejak akhir2 ini. Kebanyakan kenyataan itu dipengaruhi untok mendapat sesuatu kepertingan pengaruh politik. Sebab itulah setiap kenyataan yang dikeluarkan oleh Nik Aziz tentang hukum2 dan fatwa selalu berubah2, hari ini lain esok lain pula. Kesannya mengelirukan uamat islam sepertimana beliau mengaku salah atas kenyataan mengenai tindakan DAP yang sudah jelas menghina islam tetapi disalah tafsirkan sebagai tidak salah.

Dengan cara meletak jawatan itu juga secara tidak langsung memberi ruang dan peluang kepada kepimpinan pelapis yang ada. Seandainya Pas tidak lagi mengambil pendekatan seperti cara-cara Nik Aziz lakukan sudah tentu islam/melayu di negara ini akan lebih bersatu. Sebagai langkah awal untok melihat penyatuan umat islam/melayu di negara ini, Nik Aziz seharusnya juga berundur dari memegang jawatan itu. Beliau seharusnya meletakkan kepertingan islam/melayu dihadapan jika beliau benar-benar iklas mahu melihat perpaduan islam/melayu akan lebih bersatu di negara ini. Sudah tiba masanya lagi pun sudah lebih 20tahun Nik Aziz memegang jawatan MB Kelantan, rakyat sudah dapat menilai sendiri sejauhmana kemajuan dan pencapaian beliau selama tempuh tersebut.

Suatu masa dahulu kempimpinan negara di terajui oleh Perdana Menteri Tun Mahadhir. Pemimpin2 besar dunia mengiktiraf beliau sebagai Perdana Menteri yang berjaya meletakkan nama Malaysia dimata dunia. Banyak pembangunan dan kemajuan islam yang Tun Mahadhir berjaya lakukkan di negara ini, sehinggakan negara-negara besar islam dunia mengakui Malaysia adalah sebuah negara islam yang harus dicontohi dan disegani. Walaupun sedemikian Tun Mahadhir juga memberi peluang kepada Tun Abdullah Badawi menerajui negara selepas itu.

P/s : Jika salah seorang sahaja daripada kesebelasan pemain bola sepak itu tidak iklas dan belot kepada perlawanan sudah tentu sukar untok menghasilkan gol. Tambahan pula jika seorang pemain itu bertindak dibahagian "penyerang". Walau sebaik mana perancangan dan pengurusan sekali pun. Begitulah jugalah ibaratnya dalam pentadbiran dan pengurusan kerajaan hari ini. Ketuanan dan hak2 orang2 melayu dipertikaikan oleh orang melayu dan islam sendiri(PAS/PKR), kestabilan dan keamanan negara sekian lama terbukti di bawah akta ISA dipertikaikan dan seterusnya penghinaan oleh orang2 kapir DAP terhadap islam pun dianggap tidak salah dan macam2 lagi. Ini semua maianan politik orang2 melayu/islam dalam PAS dan PKR sendiri. Kalau semua islam/melayu bersatu di negara ini sdh tentu tidak timbul lagi masalah kaum2 lain yang ada. Kaum lain tetap akan menuruti kehendak pelembagaan yang sama2 sudah dipersetujui bahawa agama islam adalah agama rasmi di negara ini. Tidak timbul sebenarnya soal DAP,MIC dan MCA kalau kita orang2 melayu sama2 memahami dan sama2 menjaganya. Tetapi pas sanggup mempermainkan isu agama dan bangsanya sendiri menghentam Umno untok mendapat pengaruh politiknya. Kenapa tidak sahaja Pas berjuang bersama Umno untok menaikkan mertabat kaum melayu dan islam di negara ini? - coretan diatas ini juga sebahagian daripada jawaban Pakmie kepada soalan "Tanya aje", fikir2kan lah...

Ulasan...

Blogger eXception said...

Nik Aziz bilalah nak sedar... Umur dah lanjut, kubur kata mari, rumah kat blah la lu...

eXception - Bukan Sekadar Blog Picisan

August 18, 2009 3:27 PM

Delete

1 comment:

eXception said...

Nik Aziz bilalah nak sedar... Umur dah lanjut, kubur kata mari, rumah kat blah la lu...

eXception - Bukan Sekadar Blog Picisan

Thought Of The Day

"Friendship improves happiness, and abates misery, by doubling our joys and dividing our grief...You wil always rise in life to the level of responsibility that you are willing to accept"

Selalu ada yang baru...


FOREX MARKET

FOREX MARKET

FOREX INVESTMENT

Forex exchange online.

Konsep Pelaburan Mesrawang/ jaminan modal.
Trader : Pakmie/Aris Danial
Email : Arisfx@yahoo.com
Berurusan contact +019 9947815
Sms +016 9217815


Rangkaian Traders
Malaysia ( Sabah, Serawak )
Indonesia
Brunei
Thailand
Singapore
Australia
Belanda

PERJUANGAN YANG BELUM SELESAI - DAN TAK AKAN SELESAI!

'Kenapa PaKMie memilih untuk membela MELAYU? PaKMie yakin, Allah melindungi agamanya dan agama bebas untuk semua bangsa. MELAYU hanya mempunyai TANAH MELAYU (MALAYSIA) sebagai tanah air meraka. Kenapa kita perlu memberi hak-hak kita kepada orang asing? Perlembagaan Malaysia sudah cukup adil bagi kesemua rakyat di Malaysia, tak kira Melayu, Cina ataupun India kesemuanya akan dibela dan diberikan pengadilan yang saksama. Pertualang Bangsa dan bayangan Dajjal patut hapuskan dan makhluk laknat ini harus ditentang sehingga dibuang negara dan dilenyapkan dimuka bumi Allah ini!...'

BERJUANGLAH! agar disaat kau menghembus nafas yang terakhir kau tersenyum dan orang lain menangis..

BERJUANGLAH! agar disaat kau menghembus nafas yang terakhir kau tersenyum dan orang lain menangis..