Followers

Friday, September 11, 2009

KSN : SEGELINTIR SAHAJA KAKITANGAN AWAM TERLIBAT DENGAN PENGARUH POLITIK KETIKA MENJALANKAN TUGAS


Hazlan Zakaria
Sep 11, 09
11:16am

Ketua Setiausaha Negara (KSN), Tan Sri Sidek Hassan mengakui bahawa terdapat elemen-elemen dalam perkhidmatan awam yang terpengaruh dengan politik ketika menjalankan tugas mereka.

"Saya tidak menafikannya," kata Sidek ketika menjawab soalan Malaysiakini dalam wawancara di pejabatnya di Putrajaya selasa lalu.Namun begitu, beliau berkata, sebahagian besar kakitangan kerajaan sentiasa menjalankan tugas mereka dengan sebaik mungkin.

Beliau juga memuji pertubuhan media yang melaporkan tentang masalah dalam perkhidmatan awam dan menggalakkan mereka untuk terus berbuat demikian.

Bagaimanapun, katanya, penghargaan juga harus diberikan kepada mereka yang layak menerimanya.

Beliau juga berharap media alternatif turut menghargai sumbangan majoriti kakitangan awam yang telah menjalankan tugas mereka dengan baik.

Dalam wawancara tersebut, Sidek turut menjawab soalan mengenai perkara-perkara yang berkaitan dengan perkhidmatan awam, terutama mengenai soal kecekapan dan masalah rasuah.

Ulasan...
Blogger The Hobbit Frodo said...

selamat berpuasa & berhari raya bro pakmie!!!!


Kakitangan awam keje betul2. bagi contoh baixx, jgn lalokkk jer1


kuikuikui

September 11, 2009 3:45 PM

Anonymous Ir. MIM NUSANTARA said...

Kekadang tu,saya rasa ada pegawai2 kerajaan yang dah merasa fed-up dengan mengetahui betapa "orang2 tertentu"yg mendapat kontrak atau konsesi hanya dengan "link-up" yg baik dengan pemimpin2 tertentu dlm Kementrian2 Kerajaan,lebih2 lagi dari kalangan orang2 politik tertentu...itu sebab sikap mereka mcm menyampah..!!apabila menyedari
dan mengetahui "rahsia2 tertentu"
Jangan salahkan mereka2 ini kerana bersikap dan berpendirian begitu..!!

September 11, 2009 4:01 PM

Blogger DR 1221 said...

penyampai maklumat kpd KSN bingai ataupun kenyataan untuk melenakan boss

September 11, 2009 5:00 PM


Anonymous Anonymous said...

KSN tgk kat mana tuuu....cuba la duduk dgn diaorg kat kantin....emmm sumpah seranah semua keluar kat k'jaan. buang aje mereka tuuu......

September 11, 2009 9:30 PM

Delete
Blogger PaKMie said...

Salam kwn2 dn slmt berpuasa pd yg muslim...

Terlalu subjectif kenyatan KSN, statistik bila agaknya. Mungkin juga data dari Serawak dan Sabah. Pkmie menyokong pdgan kwn2 diatas isu ini. Kalau kita tgk di negeri2 yg diperintah oleh pmbgkan khasnya Kelantan. Perkara ini terlalu ketara bahkan yg menyokong kerajaan pusat golongan minoriti dibeberapa jbtan Kerajaan di kelantan.Perkara ini sdh sekian lama, cuma perkara ini tdk diberi lapuran dgn jelas oleh pihak2 tertentu sahaja.

Mungkin statistik yg diberikan kpd KSN sebelum PRU 2004 itu pun dibeberapa negeri spt di Johor dan Pahang sahaja.

Penjawat awam skrg ini bukan setakat mengundi pembngkang semasa pilihan raya sahaja, tetapi golongan ini juga sanggup cuti berminggu2 semata2 mahu menyertai demotrasi jlnan yg diadakan oleh Pbgkang, penglibatan diri dalam gerakan Pemangsuhan ISA, PPSM dan lebih teruk lagi sanggup menjadi penulis blog anti kerajaan Pusat dan sanggup menjadi "penyokong tegar" parti pembangkang!

Golongan ini jugalah yg sentiasa mencari salah kerajaan, yg sentiasa tdk puashati dgn kerajaan, termasuk juga yg manipulasi kenaikan minyak dan yg terbaru habuan rm500 yg diberika oleh kerajaan kpd golongan sokongan utk persiapan hari raya dan pesekolahan anak2 hujung tahun nanti kononnya terlalu sedikit(Agaknya kalau Anwar menjadi PM mungkin 6kali gaji kot)

Dari segi peluang naik pangakat pula biasa nya golongan ini lah yg mendahului daripada golongan penyokong kerajaan pusat yg lain. Mereka sanggup menjaja ahli umno dan jawatan yg dipegang kononya merekalah penyokong kuat kerajaan pusat ( Kebetulan Ketua Jbtan pn tdk tahu menilai kelicikan pegawai ini)

Apa pun maklumat yg diberikan kpd KSN spt diatas itu, setakat hari ini tidak ada benarnya. Bahkan pemantauan perkembagan perkara ini dijabatan, pun tdk dilakukan. Mungkin statitistik yg diberikan atau maklumat yang diberikan dari sumber yg tdk tepat atau pun dari gunting dlm lipatan atau lebih jelas lagi dari musang yg berbulu ayam.

Kerajaan pusat juga melalui ketua2 jabatan seharusnya memantau kakitangannya yg cuba mengagalkan usaha kerajaan diperingkat perlaksanaan dijabatan2 masing2. Jika perkara ini dibiarkan berlarutan sebaikmana dasar kerajaan sekali pun diperingkat rakyat grass root(akar umbi) tidak mencapai menafaatnya dan sdh tentu perkara ini jika tidak ditangani dgn baik dan telus utk menggembalikan kenyakinan rakyat kpd kerajaan khasnya UmnoBN sdh tentu amat sukar dan kesanya spt yg telah diterjemahkan oleh rakyat semasa PRU12 dan PRK yg lepas2. Jgn ianya dibiarkan berlarutan, slmtkan negara dari diperintah oleh pengkianat bangsa dalam PRU13 nanti.

Asalamualaikum dan salam perjuangan demi agama,bangsa dan negara.

Iklas... Terima kaseh kerana memberi respon diatas tajuk PENJAWAT AWAM VS KETUA JABATAN/MAJIKAN dalam beberapa actikel dlm blog Pakmie.blogspot.com yg lepas2.

September 11, 2009 10:04 PM

Delete

8 comments:

The Hobbit Frodo said...

selamat berpuasa & berhari raya bro pakmie!!!!


Kakitangan awam keje betul2. bagi contoh baixx, jgn lalokkk jer1


kuikuikui

Ir. MIM NUSANTARA said...

Kekadang tu,saya rasa ada pegawai2 kerajaan yang dah merasa fed-up dengan mengetahui betapa "orang2 tertentu"yg mendapat kontrak atau konsesi hanya dengan "link-up" yg baik dengan pemimpin2 tertentu dlm Kementrian2 Kerajaan,lebih2 lagi dari kalangan orang2 politik tertentu...itu sebab sikap mereka mcm menyampah..!!apabila menyedari
dan mengetahui "rahsia2 tertentu"
Jangan salahkan mereka2 ini kerana bersikap dan berpendirian begitu..!!

DR 1221 said...

penyampai maklumat kpd KSN bingai ataupun kenyataan untuk melenakan boss

Anonymous said...

KSN tgk kat mana tuuu....cuba la duduk dgn diaorg kat kantin....emmm sumpah seranah semua keluar kat k'jaan. buang aje mereka tuuu......

PaKMie said...

Salam kwn2 dn slmt berpuasa pd yg muslim...

Terlalu subjectif kenyatan KSN, statistik bila agaknya. Pkmie menyokong pdgan kwn2 diatas isu ini. Kalau kita tgk di negeri2 yg diperintah oleh pmbgkan khasnya Kelantan. Perkara ini terlalu ketara bahkan yg menyokong kerajaan pusat golongan minoriti dibeberapa jbtan Kerajaan di kelantan.Perkara ini sdh sekian lama, cuma perkara ini tdk diberi lapuran dgn jelas oleh pihak2 tertentu sahaja.

Mungkin statistik yg diberikan kpd KSN sebelum PRU 2004 itu pun dibeberapa negeri di Johor sahaja.

Skrg bkn sesetgh kakitangan awam bukan setakat mengundi pembngkang semasa pilihan raya sahaja, ada satu2 golongan itu sanggup cuti utk menyertai demotrasi jlan diadakan oleh Pbgkang spt Pemangsuhan ISA dan PPSM di KL tempuhari.

Golongan ini jugalah yg sentiasa mencari salah kerajaan, yg sentiasa tdk puashati dgn kerajaan termasuk kenaikan minyak dan yg terbaru habuan rm500 sahaja diberi kpd golongan sokongan utk persiapan hari raya dan pesekolahan anak2 hujung tahun nanti.

Dari segi peluang naik pangakat biasa nya golongan ini yg mendahului daripada golongan penyokong kerajaan pusat yg lain.

Apa pun maklumat yg diberikan kpd KSN setakat hari ini tiada pula yg memantau perkembagan perkara ini dijabatan, tidak tahu lah pula statistik dan maklumat mana yg diberikan mengenai kenyataan sedemikian itu.

Kerajaan pusat juga melalui ketua2 jabatan seharusnya memantau kakitangannya yg cuba mengagalkan usaha kerajaan diperingkat perlaksanaan dijabatan2. Jika perkara ini dibiarkan amat sukar utk rakyat diperingkat grass root utk menggembalikan kenyakinan mereka kpd kerajaan UmnoBN.

Asalamualaikum dan salam perjuangan demi agama,bangsa dan negara.

Iklas.

Maria José said...

Tem um selo “SOMOS TODOS IRMÃOS” no meu blog para você. Este selo representa o amor universal. Vamos participar desta corrente de amor, levando luz a todos os nossos irmãos.

Tanye aje : said...

Asalamualaikum .....

Saya bersetuju kenyataan pakmie tapi mungkin senario itu hanya di kelantan tapi kalau ditilik di tempat saya, kakitangan yang aktif kepada pihak kerajaan yang banyak menimbulkan permasalahan, mereka terlalu kerap meninggalkan tugas kerana kepentingan parti, con; bila terdapat PRK mereka pergi berkempen. semasa bertugas pula mereka lebih sibuk menguruskan urusan tender untuk dipohon daripada kerja sebenar mereka. Majikan pula tak ambil kisah kerana biasanya majikan dinegeri yang diperintah oleh pihak kerajaan terdiri daripada penyokong - penyokong kerajaan kerana mereka dinaikkan atas saluran politik.Setengah - setengah daripada majikan tidak berani bertindak kerana bimbang kedudukan mereka terjejas kerana orang politik. Apa komen Pak MIe

AMNOBODO said...

biasa ler Tanya Je....level pemikiran tahap technician cam poK mie nih..nampak salah pembangkang jer...bile kene batang iDung Kerajaan....buat bangang jer ler....kalau time pilihanraya...van penerangan berduyun2....dalam waktu pejabat..pergi kempen tuk UMNO dan BN tuh..perkejadah....geNg aSkar laks..pi berkhemah (cth permatang pasir..)...apa kes?..bukan kah itu time kerja mereka tuk rakyaT...apsaL laks nak pi bekerja (kempen) tuk BN?...politik2 punya hal...kerja...kerja punyer hal....udaH2 ler pak Mie.....mencari kesalahan sendiri (puak sendiri) lebih baik dari dok cari salah orang (pembangkang..)..kaHak ptuiHhhhh...

Thought Of The Day

"Friendship improves happiness, and abates misery, by doubling our joys and dividing our grief...You wil always rise in life to the level of responsibility that you are willing to accept"

Selalu ada yang baru...


FOREX MARKET

FOREX MARKET

FOREX INVESTMENT

Forex exchange online.

Konsep Pelaburan Mesrawang/ jaminan modal.
Trader : Pakmie/Aris Danial
Email : Arisfx@yahoo.com
Berurusan contact +019 9947815
Sms +016 9217815


Rangkaian Traders
Malaysia ( Sabah, Serawak )
Indonesia
Brunei
Thailand
Singapore
Australia
Belanda

PERJUANGAN YANG BELUM SELESAI - DAN TAK AKAN SELESAI!

'Kenapa PaKMie memilih untuk membela MELAYU? PaKMie yakin, Allah melindungi agamanya dan agama bebas untuk semua bangsa. MELAYU hanya mempunyai TANAH MELAYU (MALAYSIA) sebagai tanah air meraka. Kenapa kita perlu memberi hak-hak kita kepada orang asing? Perlembagaan Malaysia sudah cukup adil bagi kesemua rakyat di Malaysia, tak kira Melayu, Cina ataupun India kesemuanya akan dibela dan diberikan pengadilan yang saksama. Pertualang Bangsa dan bayangan Dajjal patut hapuskan dan makhluk laknat ini harus ditentang sehingga dibuang negara dan dilenyapkan dimuka bumi Allah ini!...'

BERJUANGLAH! agar disaat kau menghembus nafas yang terakhir kau tersenyum dan orang lain menangis..

BERJUANGLAH! agar disaat kau menghembus nafas yang terakhir kau tersenyum dan orang lain menangis..