Followers

Saturday, November 14, 2009

BAI'AH : HADI SUMBAT GOL SENDIRI DIMASA KECEDERAAN

Akhirnya Hadi tersepit diantara parti dan agama. Hendak mengaku pun susah tak nak mengaku pun susah. Dimasa kecederaan Hadi terpaksa menyumbat gol sendiri. Jawatan Presiden pas yang disandang oleh Hadi takubah seperti larian button dalam acara berganti-ganti. Dalam isu bai'ah khasnya, Khalid Samad seolah2 memegang jawatan presiden parti, setiausaha pas Selangor pula menjadi Setiausaha agong dan manakala Ketua Dewan Muslimat Pas, Nuridah Mohd. Salleh pula seolah2 sebagai naib presiden pas. Mereka2 ini diantara mengakui sumpah bai'ah, dan mengesahkan ia memang wujud dalam parti pas sudah sekian lama. Pada awalnya Hadi sendiri pun sudah mengakui,Hussam Musa pun mengakui disebabkan sumpah bai'ahlah pada tahun 2004 negeri Kelantan dapat di kuasai oleh pas. Parti pas hanya menang dengan majoriti satu kerusi sahaja tetapi dapat mentadbir kerana tiada lompat melompat. Nik Aziz pula mengatakan isu bai'ah tidak timbul di Kelantan.

Kalau dalam pasukan(pas) sendiri pun sudah masing2 ada cara dan keputusan sendiri bagaimana untok pas melunaskan janji2nya kepada rakyat untok berdepan dengan pakatan rakyat khasnya DAP tentang pemerintahan mengikut islam? sudah tentu tidak boleh, hanya merupakan retorik pemimpin mereka semata2 untok mengaburi mata rakyat sahaja. Mana mungkin satu2 pasukan boleh menang kalau kita tidak bersatu kearah semangat dan tujuan yang sama. Kalau satu pasukan tidak betul2 bersepakat biasa yang kita dengar akan ada kejadian menyumbat gol sendiri(Bola sepak) seperti apa yang berlaku kepada Presiden pas sekarang.

Pas sekarang bukan sekadar tewas dalam menyakinkan rakyat sahaja, pemimpin pas sekarang sudah tewas dengan ketamakan diri masing2. Pentadbiran pas bercelaru dan berbeza2 mengikut negeri masing2. Di Selangor, Kedah dan Kelantan semuanya berbeza. Perpecahan dalaman pas dalam soal isu babi dan arak sudah cukup berat bagi rakyat. Pas berpecah bukan berdepan dengan Umno tetapi berpecah peselisihan pendapat dikalangan pemimpin mereka. Cakap sahaja lebih tentang islam tindakan tak ada. Cakap sahaja tentang penyatuan ummah, perpaduan islam dan melayu tak nak (unity goverment). Bagi Umno, pas tidak musuh sebenar parti itu. Musuh sebenar Umno adalah parti yang tidak mahu melihat islam dan melayu di negara ini kuat dan bersatu iaitu DAP.

Apa yang kita risaukan sekarang adalah pengundi2 melayu menjelang PRU13 nanti. Sikap kecewa dikalangan orang2 melayu dalam pas dan Umno sudah tentu menguntongkan DAP. Kepimpinan negara masa itu, kalau pun diperintah oleh BN(Umno)tetapi peratusan pembangkang sudah tentu dikuasai oleh bangsa lain dan ini amat membimbangkan. Sudah sekian lama rakyat dalam negara kita hidup dalam aman damai, negara kita walaupun terdiri dari berbagai kaum UmnoBN berjaya menyatukannya. Konsep 1Malaysia yang DS najib lancarkan sudah bertepatan dengan masanya.

Baca kenyataan ini


Oleh SAIFULIZAM MOHAMAD
pengarang@utusan.com.my

KUALA LUMPUR 13 Nov. – Pucuk pimpinan Pas mahu amalan bai’ah talak tiga yang didedahkan oleh Ahli Parlimen Shah Alam, Khalid Samad dihentikan serta-merta kerana ia bukan arahan parti selain boleh menjatuhkan martabat kaum wanita.

Setiausaha Agung Pas, Datuk Mustafa Ali berkata, sejak Pas menyertai pilihan raya beberapa dekad lalu, parti tersebut tidak pernah ada bai’ah seumpama itu melainkan bai’ah rasmi yang dibaca bagi memastikan calon wakil rakyat tidak mengkhianati parti.

Beliau berkata, bai’ah rasmi itu hanya menyebut mengenai laknat Allah terhadap mereka yang khianat terhadap perjuangan parti dan langsung tidak menyatakan selain daripada itu.

“Jawatankuasa Pas Pusat tidak pernah bersetuju dan merestui bai’ah yang seperti ini dan selama ini pun kita menganggap bakal calon wakil rakyat kita menggunakan bai’ah rasmi yang disediakan.

“Atas sebab ini juga Presiden parti, Datuk Seri Abdul Hadi Awang minta saya lakukan siasatan supaya isu yang telah mengundang persepsi negatif rakyat terhadap Pas ini dapat diselesaikan,’’ katanya.

Beliau berkata demikian pada sidang akhbar bagi menjelaskan isu bai’ah talak tiga di ibu pejabat Agung Pas di sini hari ini.


P/S : Nampaknya dari kenyataan ini bolehlah geng "dua tiga kerat" tu lompat parti ya?

Ulasan...

Blogger eXception said...
He he he Hj Hadi x tau nak kata apa, so terpaksa di pas kat orang lain... Mgkin Nik Aziz kata perkara ni x bercanggah dgn Islam... Islam PAS je lah... Dlm Al-Quran pun x sebut bai'ah sampai bertalak...


eXception - Bukan Sekadar Blog Picisan

November 14, 2009 4:25 PM

Delete
Blogger PaKMie said...

Salam kwn2...

Inilah situasi jika kita mengguna agama dlm politik.

Dalam politik kita tahulah penuh dgn tipu muslihat amat bahaya jika seorg pemimpin itu menggunakan agama utk mendpt pengaruh sebab mereka sdri terdedah dgn tipu muslihat.

Islam itu addin suci bersih, indah. Disebabkan pas menggunakan islam dalam berpolitik maka "PAS YG SILAP MENAMPAKKAN SEOLAH2 ISLAM ITU TURUT LEMAH"

Sdh sampai masanya kita hancurkan pemimpin2 pas yg rakus kpd kuasa.

Salam perjuangan utk eXceptin dan kwn2...

November 14, 2009

Blogger YANG GAMBI said...

Salam Pakmie, macam tu lah, bila dah puas mengelecek, puas membelit, puas mengelentong, akhirnya dia terpandang pintul gol, apa lagi dia rembatlah....... rupa-rupanya pintu gol sendiri.... kah...kah...kah

November 14, 2009 10:55 PM

Delete
Blogger lagenda said...

Salam Ziarah.....

Isu Bai'ah salahkan media kerana membesar-besarkan isu ini .Tapi puak-puak mereka juga yang dok mengaku tentang isu ini bukan orang lain.Cakap tak serupa bikin betoilah puak-puak PAS ni ye.Macam mana la nak perintah Malaysia macam ni.


November 15, 2009 11:38 AM

Delete
Delete

4 comments:

eXception said...

He he he Hj Hadi x tau nak kata apa, so terpaksa di pas kat orang lain... Mgkin Nik Aziz kata perkara ni x bercanggah dgn Islam... Islam PAS je lah... Dlm Al-Quran pun x sebut bai'ah sampai bertalak...

eXception - Bukan Sekadar Blog Picisan

PaKMie said...

Salam kwn2...

Inilah situasi jika kita mengguna agama dlm politik.

Dalam politik kita tahulah penuh dgn tipu muslihat amat bahaya jika seorg pemimpin itu menggunakan agama utk mendpt pengaruh sebab mereka sdri terdedah dgn tipu muslihat.

Islam itu addin suci bersih, indah. Disebabkan pas menggunakan islam dalam berpolitik maka "PAS YG SILAP MENAMPAKKAN SEOLAH2 ISLAM ITU TURUT LEMAH"

Sdh sampai masanya kita hancurkan pemimpin2 pas yg rakus kpd kuasa.

YANG GAMBI said...

Salam Pakmie, macam tu lah, bila dah puas mengelecek, puas membelit, puas mengelentong, akhirnya dia terpandang pintul gol, apa lagi dia rembatlah....... rupa-rupanya pintu gol sendiri.... kah...kah...kah

lagenda said...

Salam Ziarah.....

Isu Bai'ah salahkan media kerana membesar-besarkan isu ini .Tapi puak-puak mereka juga yang dok mengaku tentang isu ini bukan orang lain.Cakap tak serupa bikin betoilah puak-puak PAS ni ye.Macam mana la nak perintah Malaysia macam ni.

Thought Of The Day

"Friendship improves happiness, and abates misery, by doubling our joys and dividing our grief...You wil always rise in life to the level of responsibility that you are willing to accept"

Selalu ada yang baru...


FOREX MARKET

FOREX MARKET

FOREX INVESTMENT

Forex exchange online.

Konsep Pelaburan Mesrawang/ jaminan modal.
Trader : Pakmie/Aris Danial
Email : Arisfx@yahoo.com
Berurusan contact +019 9947815
Sms +016 9217815


Rangkaian Traders
Malaysia ( Sabah, Serawak )
Indonesia
Brunei
Thailand
Singapore
Australia
Belanda

PERJUANGAN YANG BELUM SELESAI - DAN TAK AKAN SELESAI!

'Kenapa PaKMie memilih untuk membela MELAYU? PaKMie yakin, Allah melindungi agamanya dan agama bebas untuk semua bangsa. MELAYU hanya mempunyai TANAH MELAYU (MALAYSIA) sebagai tanah air meraka. Kenapa kita perlu memberi hak-hak kita kepada orang asing? Perlembagaan Malaysia sudah cukup adil bagi kesemua rakyat di Malaysia, tak kira Melayu, Cina ataupun India kesemuanya akan dibela dan diberikan pengadilan yang saksama. Pertualang Bangsa dan bayangan Dajjal patut hapuskan dan makhluk laknat ini harus ditentang sehingga dibuang negara dan dilenyapkan dimuka bumi Allah ini!...'

BERJUANGLAH! agar disaat kau menghembus nafas yang terakhir kau tersenyum dan orang lain menangis..

BERJUANGLAH! agar disaat kau menghembus nafas yang terakhir kau tersenyum dan orang lain menangis..