Followers

Sunday, July 5, 2009

MANIK URAI : PANDANG GAMBAR TERUS DAPAT PAHLA?

SEKALI PANDANG DAPAT PAHLA,BERKALI-KALI PANDANG DAPAT APA?

Satu fenomena baru, pandang sahaja dapat pahla. Kalau pengang macamana? sudah tentu lagi banyak pahlanya. Kecoh di Manik Urai berkaitan dengan "bila pandang sahaja terus dapat pahala". Berita baik khasnya kepada penampal-penampal poster.Sudah tentu ramai orang yang pandang poster-poster yang ditampalkan. Senangnya dapat pahla. Tetapi kita kena faham, situasi itu bukan sebarangan gambar untuk kita mendapat pahla. Gambar-gambar yang berkaitan dengan Nik Aziz semasa menghadapi pilihan raya Di PRK Manik Urai sahaja.


"Tengok muka dapat pahala? Ini kira ajaran sesat...kata seorang penduduk di Manik Urai. Pahala itu bergantung pada amal maaruf, pahala itu kita buat kebaikan, kita sembahyang dan buat kebajikan ihsan, itu pahala. Tapi tengok gambar... tidak ada nas dalam Al-Quran atau Hadis, saya tidak tahulah, saya pahla tu untuk dapat undi kot? maklumlah budaya bahasa kiasan juga hebat kedengaran disana sini diperbincangkan di kedai-kedai kopi di Manik Urai.

Katanya lagi..."Saya tidak baca mana-mana kitab yang kata, tengok gambar dapat pahala. Ini macam puja, kira tidak betullah pada pandangan atau ilmu yang ada pada saya. Saya tidak pernah dengar tengok gambar tokoh dapat pahala..."

Pakmie berpendapat kenapa pemimpin-pemimpin pas bersungguh-sungguh sangat pasal pahla. Iklaskah jika kita membuat sesuatu terus memikirkan pahla? Baik kita memikirkan dosa-dosa yang kita lakukkan. Di Manik Urai bualan orang ramai tentang Nik Aziz kedengaran disana sini. Percakapan kiasan Nik Aziz membuatkan orang ramai jadi keliru. Paling top dan terbaru " Kenapa Nik Aziz menyamakan Umno dengan ajaran sesat ayah Pin dan berfahaman kumunis..." Ada juga dikalangan pemimpin Pas mengatakan Nik Aziz sengaja mewujudkan kata-kata seperti itu semata-mata untuk mengalih tumpuan dan mencari untung dalam pilihan raya. Selagi ramai orang bercakap tentang Nik Aziz selagi itulah Nik Aziz menyukainya.

Disini Pakmie kurang faham (Sesiapa yang tahu tolong sms Pakmie). Jika bahasa kiasan itu semata-mata untuk menggelirukan orang ramai dan umat Islam adakah ianya tidak berdosa? lainlah kalau bahasa kiasan itu kearah untuk kebaikan. Tidak kah Allah SWT telah berkata " JIka kamu ada sedikit ilmu yang aku berikan dan jika kamu mengguna ilmu itu untuk tujuan sesuatu kepertingan tertentu dan menggelirukan orang ramai kamu dahulu akan masok api neraka? Tidakkah dalam al_quraan mengatakan kerana mulut dan kata-kata manusia itu ramai menjadi penghuni neraka? apakah mengata orang itu tidak menjurus kepada fitnah? Ini yang Pakmie tahu, jika silap sila perbetulkan.

Tanggongjawab pemimpin besar. Sesiapa yang memegang jawatan wakil rakyat akan menghadapi tanggongjawab yang besar yang akan dipersoalkan oleh Allah SWT nanti. Tidak cukup dengan berkerja keras siang malam berceramah sana sini, mengata orang sana sani lepas pilihanraya terus diam. Sudah selesaikah kerja-kerja Nik Aziz sebagai MB dan Musyidul am pas dengan bahasa kiasan itu? apakah tugas nik Aziz sebenar-benarnya, akhirat esok Nik Aziz akan dipersoalkan oleh Allah SWT. Adakah dengan cara ajak berdebat bila DS Najib menolak sudah selesai masaalah Nik Aziz dengan rakyat dan Allah SWT? Iklaskan diri mu wahai Nik Aziz...berjuanglah mengikut landasan yang betul demi agama, bangsa dan negara. Cukuplah menyesatkan sesama islam di negara ini dengan kiasan-kiasan yang munafik.

ArissG
P/S : Pakmie tidak suka pandang tetapi Pakmie suka pegang...sebab bila pandang-pandang lama-lama boleh jadi jemu.
Ulasan...
Blogger Anak Lenggong said...

Kemana perginya imam penyokong PAS yang memperkatakan sebegitu rupa...adakah ini hasil pengajian yang telah disampaikan oleh nik ajis..kesian pada mereka yang mendakwa alim ulamak tetapi berpenderian sebegitu rupa..ini lah salahnya bila kita terlalu menyangjung seseorang itu sehingga boleh melalikan ibadah kita sendiri..

July 6, 2009 1:42 PM

Blogger geefadzli said...

Salam...
Jgn Salah Pegang udah ler..pandang tu pun biar terbatas..baru lah tk terlanjur pandangan & perbuatan.. PAS bole cakap apa pun.. tp kita punyai akal utk berfikir keburukan diantara kebaikan..

July 7, 2009 9:17 AM

Blogger Wong Pencen said...

"Tanggongjawab pemimpin besar. Sesiapa yang memegang jawatan wakil rakyat .... Nik Aziz akan dipersoalkan oleh Allah SWT... Nik Aziz...berjuanglah mengikut landasan yang betul demi agama, bangsa dan negara. Cukuplah menyesatkan sesama islam di negara ini dengan kiasan-kiasan yang munafik."

Bukan Nik Aziz sahaja yang mempunyai tanggungjawab besar. Bukan Nik Aziz sahaja yang akan disoal di kemudian hari. Kita semua juga mempunyai tanggungjawab yang akan dipersoalkan, pada peringkat kepimpinan kita.

Ilmu yang kita ada, harta yang ALLAH SWT kurniakan, semuanya datang dengan tanggungjawab.

Maka dengan sebab itu juga saya mengingatkan sekali lagi bahawa komputer yang kita gunakan walaupun kita yang beli, bukanlah hak mutlak kita. Ianya sekadar harta KEPUNYAAN YANG MAHA ESA yang DIAMANAHKAN kepada kita. Gunakanlah apa juga yang DIAMANAHKAN kepada kita untuk kebaikan sesama umat.

Sentiasa berhati-hatilah supaya tidak tersilap dan menggunakan KURNIAAN ALLAH SWT untuk menyebarkan FITNAH.

July 7, 2009 12:33 PM

Blogger faizal said...

tak perlu kerajaan perpaduan..umno tu yang perlu berubah..buat malu orang melayu je..kalau setakat melayu tu takpa la ni mengaku islam tapi tak mahu ikut islam..
masjid dah tak ramai orang..disko ngan pup penuh la pulak bangsa melayu yang mengaku islam tu.. no ekor usah cerita laa memang banyak lah keparat2 ni..bila orang tegur marah..pandai menjawab pulak tu..jawapannya aku berjudi bukan mencuri..tahu pulak mencuri tu berdosa tapi berjudi tak berdosa ke..pelik-pelik...ini lah akibatnya kalau kita tak rombak sistem pemerintahan kita..takat tu je laa kemajuan islam di malaysia ni..bila orang sebut bab hudud dia tanya orang tu kenapa tak buat padahal dia ada kuasa..kuasa besar pulak tu..kuasa persekutuan.. yang si cerdik agama dah terbahagi dua.. golongan pemerintah ni takkan tegur perbuatan-perbuatan maksiat di negara kita ni..kesudahannya kita labelkan golongan yang nak bawa pembaharuan ni extrimis..bangkit la saudara seislamku..sedar..sayang anak cucu kita..bukan senang nak dapat nikmat yang besar iaitu islam..kita patut bersyukur sebab lahir-lahir dah islam..hargai lah.. jangan lah kita perlekehkan golongan-golongan ulamak..banyak benda yang kita tak tahu..belajar lah..jangan ikut budaya ikutan syaitan,yahudi,nasrani buruk akibatnya..
perkara yang paling aku kesal bila orang islam itu sendiri tidak tunaikan tanggungjawab sebagai seorang islam..
aku ingin bertanya kepada semua pembaca yang budiman,adakah anda perhatikan keadaan sekeliling,
1)berapa ramai orang islam dimalaysia yang solat lima waktu
2)berapa ramai anak-anak muda yang menghormati orang lebih tua
3)berapa ramai golongan cerdik al-quran

DAN KITA BANDINGKAN PULA DENGAN SATU LAGI GOLONGAN.

1)berapa ramai yang berebut-rebut masuk pertandingan menyanyi
2)berapa ramai peminum arak dikalangan masyarakat melayu-islam
3)berapa ramai golongan yang mengejar semata-mata dunia.
maha suci allah..ampunkanlah dosa-dosa saudara seislam ku kerana gagal mempertahankan kesucian islam dimuka bumi malaysia.ya allah ya tuhanku.. selamatkanlah kami danketurunan kami dari terjerumus ke lembah maksiat yang hina.selamatkan lah kami dari kehancuran dan kerosakan iman-amin

July 8, 2009 1:24 AM

4 comments:

Anak Lenggong said...

Kemana perginya imam penyokong PAS yang memperkatakan sebegitu rupa...adakah ini hasil pengajian yang telah disampaikan oleh nik ajis..kesian pada mereka yang mendakwa alim ulamak tetapi berpenderian sebegitu rupa..ini lah salahnya bila kita terlalu menyangjung seseorang itu sehingga boleh melalikan ibadah kita sendiri..

geefadzli said...

Salam...
Jgn Salah Pegang udah ler..pandang tu pun biar terbatas..baru lah tk terlanjur pandangan & perbuatan.. PAS bole cakap apa pun.. tp kita punyai akal utk berfikir keburukan diantara kebaikan..

Wong Pencen said...

"Tanggongjawab pemimpin besar. Sesiapa yang memegang jawatan wakil rakyat .... Nik Aziz akan dipersoalkan oleh Allah SWT... Nik Aziz...berjuanglah mengikut landasan yang betul demi agama, bangsa dan negara. Cukuplah menyesatkan sesama islam di negara ini dengan kiasan-kiasan yang munafik."

Bukan Nik Aziz sahaja yang mempunyai tanggungjawab besar. Bukan Nik Aziz sahaja yang akan disoal di kemudian hari. Kita semua juga mempunyai tanggungjawab yang akan dipersoalkan, pada peringkat kepimpinan kita.

Ilmu yang kita ada, harta yang ALLAH SWT kurniakan, semuanya datang dengan tanggungjawab.

Maka dengan sebab itu juga saya mengingatkan sekali lagi bahawa komputer yang kita gunakan walaupun kita yang beli, bukanlah hak mutlak kita. Ianya sekadar harta KEPUNYAAN YANG MAHA ESA yang DIAMANAHKAN kepada kita. Gunakanlah apa juga yang DIAMANAHKAN kepada kita untuk kebaikan sesama umat.

Sentiasa berhati-hatilah supaya tidak tersilap dan menggunakan KURNIAAN ALLAH SWT untuk menyebarkan FITNAH.

faizal said...

tak perlu kerajaan perpaduan..umno tu yang perlu berubah..buat malu orang melayu je..kalau setakat melayu tu takpa la ni mengaku islam tapi tak mahu ikut islam..
masjid dah tak ramai orang..disko ngan pup penuh la pulak bangsa melayu yang mengaku islam tu.. no ekor usah cerita laa memang banyak lah keparat2 ni..bila orang tegur marah..pandai menjawab pulak tu..jawapannya aku berjudi bukan mencuri..tahu pulak mencuri tu berdosa tapi berjudi tak berdosa ke..pelik-pelik...ini lah akibatnya kalau kita tak rombak sistem pemerintahan kita..takat tu je laa kemajuan islam di malaysia ni..bila orang sebut bab hudud dia tanya orang tu kenapa tak buat padahal dia ada kuasa..kuasa besar pulak tu..kuasa persekutuan.. yang si cerdik agama dah terbahagi dua.. golongan pemerintah ni takkan tegur perbuatan-perbuatan maksiat di negara kita ni..kesudahannya kita labelkan golongan yang nak bawa pembaharuan ni extrimis..bangkit la saudara seislamku..sedar..sayang anak cucu kita..bukan senang nak dapat nikmat yang besar iaitu islam..kita patut bersyukur sebab lahir-lahir dah islam..hargai lah.. jangan lah kita perlekehkan golongan-golongan ulamak..banyak benda yang kita tak tahu..belajar lah..jangan ikut budaya ikutan syaitan,yahudi,nasrani buruk akibatnya..
perkara yang paling aku kesal bila orang islam itu sendiri tidak tunaikan tanggungjawab sebagai seorang islam..
aku ingin bertanya kepada semua pembaca yang budiman,adakah anda perhatikan keadaan sekeliling,
1)berapa ramai orang islam dimalaysia yang solat lima waktu
2)berapa ramai anak-anak muda yang menghormati orang lebih tua
3)berapa ramai golongan cerdik al-quran
DAN KITA BANDINGKAN PULA DENGAN SATU LAGI GOLONGAN.
1)berapa ramai yang berebut-rebut masuk pertandingan menyanyi
2)berapa ramai peminum arak dikalangan masyarakat melayu-islam
3)berapa ramai golongan yang mengejar semata-mata dunia.
maha suci allah..ampunkanlah dosa-dosa saudara seislam ku kerana gagal mempertahankan kesucian islam dimuka bumi malaysia.ya allah ya tuhanku.. selamatkanlah kami danketurunan kami dari terjerumus ke lembah maksiat yang hina.selamatkan lah kami dari kehancuran dan kerosakan iman-amin

Thought Of The Day

"Friendship improves happiness, and abates misery, by doubling our joys and dividing our grief...You wil always rise in life to the level of responsibility that you are willing to accept"

Selalu ada yang baru...


FOREX MARKET

FOREX MARKET

FOREX INVESTMENT

Forex exchange online.

Konsep Pelaburan Mesrawang/ jaminan modal.
Trader : Pakmie/Aris Danial
Email : Arisfx@yahoo.com
Berurusan contact +019 9947815
Sms +016 9217815


Rangkaian Traders
Malaysia ( Sabah, Serawak )
Indonesia
Brunei
Thailand
Singapore
Australia
Belanda

PERJUANGAN YANG BELUM SELESAI - DAN TAK AKAN SELESAI!

'Kenapa PaKMie memilih untuk membela MELAYU? PaKMie yakin, Allah melindungi agamanya dan agama bebas untuk semua bangsa. MELAYU hanya mempunyai TANAH MELAYU (MALAYSIA) sebagai tanah air meraka. Kenapa kita perlu memberi hak-hak kita kepada orang asing? Perlembagaan Malaysia sudah cukup adil bagi kesemua rakyat di Malaysia, tak kira Melayu, Cina ataupun India kesemuanya akan dibela dan diberikan pengadilan yang saksama. Pertualang Bangsa dan bayangan Dajjal patut hapuskan dan makhluk laknat ini harus ditentang sehingga dibuang negara dan dilenyapkan dimuka bumi Allah ini!...'

BERJUANGLAH! agar disaat kau menghembus nafas yang terakhir kau tersenyum dan orang lain menangis..

BERJUANGLAH! agar disaat kau menghembus nafas yang terakhir kau tersenyum dan orang lain menangis..